سوالات متداول

نحوه ارسال مدارك جهت ثبت پرنده و خلبان به چه صورت است؟

تنها افراد دارای مدارك دال بر همكاري با شرکت، آتليه، كانون آگهي و تبليغات و يا موسسه اي كه بتواند به لحاظ حقوقي در اين حوزه فعاليت نمايد، می توانند پس از بررسي فنی و تخصصی و تاييد استعلام و طي مراحل جواز فعالیت دریافت کنند.
دربين مدارك الزامي برخي مدارك به جهت ارسال و طي روند استعلام، ضروري است، مدارك تشكيل پرونده ميباشد كه بايد در يك ايميل و با ذكر مشخصات مناسب به آدرس uav.org@chmail.ir ایمیل شود.

حتما موضوع و سابجکت ایمیل مناسب و مشخص به نام متقاضی باشد در غیر این صورت عواقب عدم بررسی و پیگیری مناسب مدارک با شخص متقاضی میباشد.

همچنین اشخاص حقیقی تا مرحله ثبت پرنده ✈️ و پلاک و شرکت در “دوره مقررات هوایی” و “دادن آزمون خلبانی” می توانند پیش بروند اما دریافت مجوز و پروانه فعالیت منوط به ارائه مدارک حقوقی با ارائه مدارک شرکت یا موسسه ثبت شده با موضوع فعالیت مرتبط، آتلیه با پروانه اتحادیه فیلم برداران و عکاسان، کانون تبلیغاتی با پروانه ارشاد، تایید صلاحیت انتظامی و امنیتی می باشد.

گواهی گذراندن دوره خلبانی پهپاد برای خلبانان، بعد از تکمیل مدارک در اتحادیه، گذراندن دوره مقررات هوایی، دادن آزمون خلبانی، تایید صلاحیت مراجع ذیصلاح و اخذ مجوز صادر می شود.

Back to Index

مبنای قانونی و مقرراتی طرح ساماندهی پهپاد چیست و نهادهای مجری و نظارتی کدام نهادها هستند و تقسیم وظایف چگونه است؟

1)مصوبه مورخ 20/04/94 شورای عالی امنیت ملی با موضوع ساماندهی کلیه کاربران، تولیدکنندگان، بهره برداران، فروشندگان و واردکنندگان پهپادهای غیر نظامی و اقلام آن
2)ماده 122 قانون امور گمرکی مصوب هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی که در آن ورود هرگونه دستگاههای فیلم برداری، عکس برداری و نقشه برداری هوایی را منوط به مجوز نموده.
3) قانون هواپیماهای فوق سبک(زیر650کیلوگرم) مصوب هیات وزیران سال 86 که ثبت و هماهنگی پرواز انواع وسایل پرنده با سرنشین و بدون سرنشین را تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری، الزام آور نموده است.
نهادهای مجری و نظارتی:طبق مصوبات بند1فوق و اساسنامه اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران به عنوان تنها تشکل صنفی و قانونی حوزه هوایی و فضایی کشور، درگاه اجرایی طرح ساماندهی، این اتحادیه(کارگروه پهپاد) و نمایندگان آن در کشور می باشد و نهادهای نظارتی عبارتند از:
الف) وزارت اطلاعات ناظر بر واردات، صادرات، تایید صلاحیت اشخاص و شرکتها
ب) قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء ارتش ج.ا.، ناظر بر پرواز و رعایت حریم های هوایی
ج) واحدهای امنیتی-انتظامی فرمانداری ها و استانداری ها و ناجا ناظر بر پرواز در اماکن عمومی و شهرها
د) سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها ناظر بر فرایند های فنی و هواپیمایی بالادستی و تطابق فرایند با قوانین هواپیمایی جهانی و کشوری
ه) حراست ارگانها ناظر بر انجام فعالیت در حیطه آن ارگانها(از جمله ادارات صداوسیما، ارشاد، آب و برق، نفت، گاز، راه، نقشه برداری، بنیاد مسکن، مخابرات، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، تربیت بدنی و …)

Back to Index

گواهی مقررات هوایی ام خیلی وقت است صادر شده است و آزمون دادم ولی گواهینامه خلبانیم صادر نشده، چرا؟

گواهینامه خلبانی پس از تکمیل مدارکتان در اتحادیه، دادن آزمون خلبانی در نزد نمایندگان کارگروه پهپاد در یکی از شهرها و پس از تایید نهادهای ذیصلاح صادر می شود و زمان بر است.

Back to Index

تفاوت پلاک و مجوز و گواهی خلبانی چیست؟

پلاک پرنده و شناسنامه مالکیت و دریافت گواهی طی هر دوره آموزشی طبق استاندارد می تواند به هر فرد حقیقی تابع ایران تعلق گیرد ولی تمامی دستگاههای نظارتی و امنیتی برای صدور هر گواهی که حالت مجوز یا شبیه آن را داشته باشد برای شخص حقیقی، ممانعت نموده اند و استدلالشان اینست که ارائه خدمات هوایی، تصویر برداری، آموزش، نقشه برداری و امثال آن فعالیتی شغلی و صنفی است و طبق قانون فرد باید حداقل در یکی از قالبهای شغلی از جمله
🔵 فرمت ثبت شرکتها و موسسات
🔴 فرمت کانونهای تبلیغاتی با پروانه ارشاد
⚫️ فرمت واحدهای صنفی با پروانه اتاق اصناف(مثل آتلیه ها، فروشگاههاو . . .)
قرار داشته باشد.

Back to Index

آیا می تواند کس دیگری برایم در سامانه پهپاد ثبت نام کند یا فروشنده مدارکم را بفرستد؟

ثبت نام مساله ای محرمانه است و فقط متقاضی یا وکیل یا بستگان درجه یکش یا شریک و نماینده قانونی متقاضی می تواند اقدام نماید
مراحل ثبت نام و اخذ مجوز، ابتدا از ارسال کامل مدارک به اتحادیه با تلفن به دفتر کارگروه پهپاد مطلع شوید، سپس نواقص را تکمیل کنید، سپس مطمئن شوید که مدارک به دستگاههای ذیصلاح جهت استعلام ارسال شده باشد، در نهایت در صورت تایید آنها و گذراندن دوره مقررات هوایی و آزمون خلبانی پروانه در رسته های مشخصی صادر می شود، مثلا برای آتلیه ها فقط پروانه محدود به ارائه خدمات تصویربرداری هوایی است. برای شرکتها با توجه به صلاحیت فنی و اساسنامه آنها ممکنست پروانه در رسته تولید یا آموزش یا فروش هم صادر شود

Back to Index

مراحل ثبت پرنده و اخذ پلاک چیست؟

پلاک و شناسنامه مالکیت پس از تکمیل مدارک شما و ایمیل آن و چک کردن با کارشناسان اتحادیه صادر می گردد.(پر نمودن سه فرم اشخاص حقیقی، خلبان و مالکیت پرنده به همراه اسکن و ایمیل کلیه مدارک مورد نیاز مندرج در فرمها… توضیحات بیشتر در متن ذیل آمده)

Back to Index