,

بررسی پتانسیل ایجاد تاکسی هوایی (ایرتاکسی) در ایران

تاکسی هوایی

با وجود اینکه پرواز در مسیرهای کوتاه منع تکنولوژیکی ندارد اما ایرلاین‌ها در مسیرهای کوتاه‌تر از ۲۰۰ کیلومتر به این دلیل که از نظر اقتصادی به صرفه نیست، پروازی را تعریف نمی‌کنند، در این بین ایرتاکسی یا تاکسی‌های هوایی می‌توانند این مشکل را حل کنند.

امروزه توسعه‌یافته‌ترین وسیله حمل و نقل در کشورهای اروپایی، قطار است، نه هواپیما! زیرا این قاره کوچک بوده و وقتی می‌شود مسیری را با قطار طی کرد و کمی بیشتر معطل شد، هواپیما چرا؟ با توجه به اینکه ایران کشور وسیعی است، اوضاع کمی متفاوت می‌باشد. تصور کنید، قصد دارید از یزد به سوی اصفهان بروید، اگر قصد داشته باشید با خودروی شخصی یا اتوبوس این مسیر حدودا ۳۲۲ کیلومتر را بپیمایید، تقریبا سه ساعت و نیم زمان نیاز است که شما این مسیر را طی کنید. این در حالی است که اگر این مسیر را با قطار هم طی کنید زمان چندان زیادی ذخیره نخواهید کرد، البته آنقدر خوش شانس هستید که این دو شهر به شبکه ریلی کشور متصل هستند و حتی اگر قصد داشته باشید با خودرو این مسیر را طی کنید، جاده‌ی عمدتا مسطحی را پیش‌رو خواهید داشت. اما بعضی از شهرها که مانند اصفهان و یزد فاصله کمی هم دارند، مسیر مارپیچی را دارند و حتی به شبکه ریلی نیز متصل نیستند، بنابراین باید زمان طولانی‌تری را برای آن در نظر بگیرید.

این در حالی است که ایران با داشتن حدود ۳۱۹ فرودگاه شامل فرودگاه‌های نظامی و غیر نظامی، جایگاه ۲۲ را در بین کشورهای جهان از نظر تعداد فرودگاه دارد و بر بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایتالیا، سوئیس، ترکیه، عربستان، نروژ و حتی ژاپن از این حیث برتری دارد.

در چنین شرایطی ایر تاکسی یا تاکسی‌های هوایی (air taxi) می‌تواند راهگشای این مسئله باشد. ایرتاکسی هواپیمای سبک یا فوق سبکی است که می‌تواند با ظرفیتی محدود مثل یک تاکسی یا اتوبوس معمولی در مسیرهای کوتاه مسافران را جابجا کنند و بازدهی اقتصادی نیز داشته باشند.

ایران هواپیماهای ATR ایتالیایی-فرانسوی و هواپیماهای امبرائر برزیلی که را خریداری کرده و هر دو مدل قابلیت تبدیل شدن به ایرتاکسی را دارند. به علاوه، چون تاکسی هوایی تعداد کمی مسافر را جابجا می‌کند و انعطاف پذیری خوبی را در برنامه ریزی پرواز دارد، همانند یک تاکسی قادر است در مسیرهای متفاوت و متعدد جا‌به‌جا شود و بطور مثال پس از آنکه مسافران خود را به اصفهان رساند، مسافران جدیدی را به کرمانشاه ببرد.

قبل از این استفاده از ایر تاکسی در جهان سابقه دارد و در ایران نیز قبل از انقلاب در بعضی مسیرها فعالیت داشته است. در حال حاضر نیز برای تردد در بین بعضی از شهرهای خلیج فارس و جزایری مثل کیش و قشم از ایرتاکسی استفاده می‌گردد.

تاکسی‌های به مقصد مناطق محروم

مسئله دیگری که استفاده نمودن از ایرتاکسی را در ایران از نظر اقتصادی توجیه پذیر می‌کند، عدم امکان فرود و پرواز بسیاری از هواپیماهای ایرانی در فرودگاه‌های مناطق محروم کشورمان می‌باشد. شرایط باند پرواز در تعداد زیادی از فرودگاه‌های مناطق محروم ایران مناسب نیست و حتی برخی از باندها خاکی هستند. به همین دلیل یکی از محاست راه اندازی ایرتاکسی را می‌توان سوق دادن صنعت هوانوردی به سوی مناطق محروم کشور دانست.

هواپیماهای سبک، مثل هواپیمای ATR-72، که طی سفر ریاست جمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید آنها امضا شد، قابلیت فرود در باندهای خاکی را نیز دارند. البته این تنها مدل هواپیمای مناسب برای ایرتاکسی نیست و بعضی از شرکت‌های هوپیمایی از جمله هواپیمایی پویا نیز از هواپیماهای سبک در قالب تاکسی هوایی استفاده کرده‌اند.

آماده بودن زیرساخت‌های فرودگاهی در ایران می‌تواند حکم یک سکوی پرتاب را در این موضوع داشته باشد. آینده صنعت هوانوردی ایران را ایرتاکسی‌ها در اختیار خواهند داشت.

منبع : اکوسیستم

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *