گزارش نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی

برخلاف اکثر روزهای اخیر تهران، امروز وقتی در ترافیک بزرگراه همت قرار داشتیم، اثری از خستگی و کلافگی نبود. هوای ابری و فوق العاده نشاط آور امروز، امیدوارمان کرده بود که با حضور در نمایشگاه روزی هیجان انگیز را بسازیم.
وارد محوطه ی نمایشگاهی برج میلاد که شدیم، در کمال تعجب جمعیت قابل توجهی به نسبت این ساعت از روز و اولین روز نمایشگاه به سمت سالن روانه بودند.
اما تصویر اولیه ی سالن نمایشگاه ناامید کننده بود! عادت کرده ایم روز های اول هر نمایشگاهی در داخل کشور، حتی نمایشگاه های سه روزه، کاملا بی نظم و بی برنامه باشد !
اما فعال بودن پرسنل و کارکنان امید می داد که تا ساعاتی دیگر بتوان اکثر غرفه ها را فعال و مرتب و آماده خدمت یافت !
از گوشه کنار سالن هم باخبر شدیم که در صورت مناسب بودن شرایط جوی، امروز حدود ساعت 4 بعد از ظهر، نمایشی هوایی به وسیله ی پهپادها برگزار می شود.

IMG_20161028_235135

پهپاد آب نشین دستاورد جدید نیروی سپاه در نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی

این پهپاد که با توجه به نیاز های کشورمان ساخته شده از قابلیت منحصر به فردی برخوردار است. طراحی بال و ارابه فرود این پرنده به صورتی است که باعث محبوس شدن هوا در زیر بدنه شده و نیروی لیفت بیشتری تولید می کند و در ارتفاعات کم، پرنده حالتی شناور دارد که این امر سبب کاهش مصرف سوخت می شود. دارا بودن اسکی در قسمت زیرین این پهپاد امکان نشست و برخاست راحت در آب را فراهم میسازد. همچنین به دلیل اینکه این پرنده در فاز عملیاتی در ارتفاع کم و نزدیک به سطح دریا قرار دارد برای هدایت و کنترل نیاز به سطوح کنترل بزرگتری نسبت به پهپاد های معمولی دارد که در تصویر دم افقی و عمودی بزرگ آن مشاهده می شود.

IMG_20161027_020436

از دیگر دستاوردهای سپاه که در هفتمین نمایشگاه صنایع هوایی رونمایی شد scaneagle ایرانی است.
این پرنده ای که در تصویر مشاهده می‌کنید نمونه بومی شده یک پهپاد آمریکایی است. پرنده ScanEagle که محصول مشترک شرکت بوئینگ و insitu است در آگوست سال 2004 در جنگ عراق به صورت عملیاتی استفاده شد. ماموریت اصلی این پرنده گشت زنی و دیده‌بانی است. پهپاد بومی شده نیز تمامی قابلیت‌های scaneagle را حفظ کرده اگر دقت کرده باشید متوجه شده اید که تفاوت اصلی این پرنده نداشتن دم است. هرچند که نبود دم پهپاد را مستلزم طراحی پیچیده سیستم کنترلی می‌کند اما نباید فراموش کرد که وجود دم باعث افزایش درگ می‌شود و با حذف آن می‌توان مداومت پروازی آن را بالا برد.
این پرنده بومی شده نیز می‌تواند به ازای هر یک ساعت پرواز تنها حدود 300 سی سی سوخت مصرف کند که این شرایط، پرنده را برای ماموریت گشت زنی و مراقبت کارامد می‌کند. این پرنده به کمک یک پرتابگر تیک‌آف می‌کند و در شرایط غیرعملیاتی بال‌های آن باز شده تا فرآیند حمل و نقل آن به آسانی انجام شود.

IMG_20161028_013016

و اما روز آخر نمایشگاه

اگر شما هم جزء کسانی باشید که رویای پرواز دارند، آخرین روز این نمایشگاه برای شما یک روز معمولی نیست !
وارد محوطه ی پشت سالن شدیم و دیدیم که چند خلبان دارند پرنده هاشون رو هدایت میکنند. ذوق زده به تماشا ایستادیم. واقعا بعضی از دوستان خلبان به شدت مهارت بالایی دارند! چقدر خوب بود مشاهده ی پرواز پرنده ها!
بگذریم؛ نمایشگاه امسال با تمام مزایا و ویژگی های مثبتش، نقاط ضعفی هم داشت. این که روز اول نمایشگاه تقریبا وضعیت نیمه فعالی داشت، و یا این که روز آخر از ساعت 13 و 14 به بعد، بعضی از غرفه ها حضور نداشتند، و یا اصلا تغییر مکان نمایشگاه بدون اطلاع رسانی قوی از فرودگاه امام خمینی به برج میلاد، همه و همه ایراداتی هستند که نبودنشون خیلی به پیشرفت این نمایشگاه کمک می کنه! که امیدواریم برای دوره های بعدی چاره ای اندیشیده بشه.
در پایان هم باید تشکر کرد و خسته نباشيد گفت به تمام دوستانی که زحمت می کشند برای پیشرفت این تکنولوژی داخل کشورمون.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *